Sunday, 28 February 2016

Tindakan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan dalam usaha memperkasakan pengurusan bencana negara?



  
Mengimbau kembali sejarah, Jemaah Menteri pada 18 Mei 1994 memutuskan mewujudkan  satu mekanisme pengurusan dan tindak balas Bencana dan pengurusannya diletakkan di bawah Majlis Keselamatan Negara, Jabatan Perdana Menteri (JPM) susulan daripada tragedi runtuhan Pangsapuri Highland Towers di Hulu Langat, Selangor pada 11 Disember 1993. Hasilnya, MKN telah mengeluarkan Arahan mengenai Dasar dan Mekanisme Pengurusan dan Bantuan Bencana Negara pada 11 Mei 1997 dan mewujudkan Bahagian Pengurusan Bencana di bawah MKN dan arahan ini telah disemak pada tahun 2012.
Bermula tahun 2015, berdasarkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kasim, peranan MKN akan lebih menumpukan kepada soal keselamatan negara, manakala bagi tujuan pengurusan bencana, sebuah agensi baharu iaitu Agensi Pengurusan Bencana Negara (APBN) Jabatan Perdana Menteri (JPM)  ditubuhkan bagi menyelaras dan mengurus bantuan bencana dengan lebih teratur dan efektif.
Oleh itu, dalam memperkasakan pengurusan bencana negara, peranan yang dimainkan oleh MKN telah diambil alih oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (APBN). Agensi baru ini juga akan terus mengunapakai Arahan 20 MKN semakan 2012. Selain itu, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dari Kementerian Dalam Negeri (KDN) juga dipindahkan ke ABPN. Agensi-agensi lain yang terlibat secara langsung dalam pengurusan bencana seperti Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART), polis, bomba, Angkatan Tentera Malaysia (ATM), dan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) akan terus terlibat dalam rangkaian tugas
Arahan MKN No. 20: Dasar dan Mekanisme Pengurusan Bencana Negara (Semakan 2012) akan terus digunapakai kerana masih bersesuaian dengan keadaan semasa dan telah menggariskan mekanisme pengurusan Bencana yang menyeluruh meliputi peringkat sebelum, semasa dan tindakan pemulihan selepas bencana berlaku.

Setiap agensi yang terlibat, bertanggungjawab melaksanakan peranan masing-masing selaras dengan Arahan ini serta peruntukan-peruntukan yang disebut di dalam Peraturan Tetap Operasi (PTO) pengendalian Bencana yang disediakan dari semasa ke semasa. Dengan adanya Arahan ini, Bencana dapat diurus dengan bersepadu, efektif dan terselaras serta dapat mengelak berlakunya sebarang pembaziran sumber, kekeliruan arahan, konflik tanggungjawab serta percanggahan atau pertindihan peranan semasa menangani suatu kejadian Bencana.

No comments:

Post a Comment